Kur’an-ı Kerim okuyanlar, durakların önemini çoğu zaman fark etmezler. Ancak bu duraklar, yani “vakıf”, hem anlamın doğru anlaşılması hem de okuma ahenkinin korunması açısından kritik bir rol oynar. Vakıf işaretleri, Kur’an-ı Kerim okurken nefes almak ve okumaya devam etmek için gerekli durakları gösterir. Bu işaretler sayesinde yanlış anlamaların önüne geçilir.
Kur’an-ı Kerim okurken vakıf işaretlerine riayet etmek, hem anlam hem de sünnete uygun bir okuma sağlamak açısından son derece mühimdir...
DURMAK MI GEÇMEK Mİ?
Yazarın vurguladığı gibi, vakıf işaretlerinin farklı anlamları vardır ve her biri ayrı bir önem taşır. م (Mim) işareti, mutlaka durulması gerektiğini ifade eder. Eğer bu işaretin olduğu yerde durulmazsa, anlam tamamen bozulur. Aynı şekilde, ط (Tı) işareti de durmayı gerektirir. Kur’an’ın bu gibi noktalarında durmamak büyük bir hataya yol açar.
GEÇİLEBİLİR AMA DİKKAT!
Ancak bazı işaretler, geçmenin ya da durmanın tercih edilebileceği yerleri gösterir. ج (Cim) işaretinde, durmak ya da geçmek mümkündür, fakat durmak daha iyidir. ز (Ze) ve ق (Gaf) işaretlerinde ise geçmek daha uygun görülür. Bu noktalarda durmak, okuma bütünlüğünü bozmaz ancak anlamın akışını zedeleyebilir.
KESİNLİKLE DURULMAZ!
Kur’an okurken karşılaşılan bazı işaretler, kesinlikle durulmaması gerektiğini vurgular. لا (Lâmelif) işareti, bu noktada durulmaması gerektiğini belirler. Eğer durulursa, önceki kelime ile birlikte tekrar okunması gerekir ki bu da akışı bozabilir.
ÖZEL DURUMLAR: ÜÇ NOKTA
“.:__:. Üç nokta” işareti, dikkatli olunması gereken başka bir noktadır. Eğer ilk üç noktada durulmuşsa, ikinci üç noktada durulmaması gerekir. Her iki noktada da durmak ya da durmamak câiz değildir, aksi halde anlam bütünlüğü bozulur.